תולדות האודיו הרב-ערוצי בקולנוע ובבית – פרק ג´

סידרת כתבות הבאות להסביר מהו צליל הקפי (SURROUND) ואיך הוא נולד והגיע למה שאנחנו מכירים כיום.והפעם - איך משני ערוצים ...

8:00
  /  
07.12.2004
  
כתב: מרטין סבג

אז איך מקבלים 4 ערוצים מ-2 ?

קודם עלינו להבין על אילו ערוצים אנחנו מדברים.
ערוץ א´ – ערוץ שמאל.
ערוץ ב´ – ערוץ ימין.
ערוץ ג´ – סנטר – זהה למה שעובר בערוץ א´ וב´ יחד.
ערוץ ד´ – סראונד.

כידוע לכם, הסיגנל שמייצג את האודיו הוא אות חילופין מורכב, לצורך הפשטת ההסבר, נניח כי אנו מדברים על גל סינוס בודד, אם כי ההסבר נכון ותופס לכל צורת גל.

אז איך זה עובד?
ערוץ הסנטר מונמך ב-3db- (מורד לחצי עוצמה) ואז מסוכם עם כל אחד מהערוצים. ערוץ הסראונד מוזז ב-90 +/- מעלות ואז מסוכם עם שני הערוצים הקודמים. מה שזה נותן הוא שלמעשה שהמידע הנ"ל נמצא בפאזה הפוכה ואז לכשיושמע – כל המידע יתבטל.

כפי שניתן לראות באיור הבא, הזזת מופע של אות אחד ב-90+ מעלות ו-90- מעלות והטמעתו בערוץ שמאל וימין, למעשה תגרום לכך שהמידע של הערוץ הסראונד יימצא בדיוק בהפרש של 180 מעלות, כלומר, חצי מחזור הפרש.

מפענח "סראונד", כעת מקבל את שני הערוצים ומזיז אותם, אחד ביחס לשני כך שערוץ הסראונד יוצא באותה פאזה. זהי יגרור לכך שהערוץ השמאלי, הימני והסנטר יהיו לגמרי לא בפאזה ובעקבות כך יבטלו עצמם.

בנוסף להפרדת הערוצים הללו, בד"כ יש פילטרים ואלמנטים לביטול והפחתת רעש על הערוצים הללו ע"מ לשפר ולהשוות את עוצמת הערוצים.
כלומר, כדי לקבל את המידע של הערוץ האחורי, כל שהיית צריך הוא רסיבר הכולל מפענח “Dolby Surround”, אשר יפענח את המידע המקודד, יפלטר רעשים, ישווה עוצמות ואפילו יוכל להוסיף השהייה כדי לתזמן נכון את המידע המגיע למאזין.

אך זו לא הייתה הדרך היחידה לפענח את המידע וניתן היה לעשות זאת בעזרת מגבר סטריאו רגיל וזוג רמקולים נוסף, היות וכל המידע היה ממילא מקודד בשני ערוצים.

כדי לעשות זאת, הרמקולים הקדמיים מחוברים למגבר כרגיל, את ה-(-) של שני הרמקולים האחוריים היה צריך לקצר אחד לשני (משורשרים בהיפוך פאזה למעשה), ואת ה-(+) של כל יציאה במגבר ל-(+) הרלוונטי של כל רמקול אחורי, כפי שניתן לראות באיור הבא:

התוצאה של חיבור כזה הוא שהמידע של הערוצים הקדמיים, הנמצא בפאזה, יתבטל בערוצים האחוריים ושום מידע לא יישמע דרכם, אולם, המידע של האחוריים, מכיוון שנמצא בהיפוך פאזה, הוא הוא, ינוגן ברמקולים האחוריים אשר מחוברים בהיפוך פאזה.

הדבר הנוסף שצריך הוא פוטנציומטר בכל מקום שהוא במעגל של הרמקולים האחוריים אשר למעשה יתפקד כ"ווליום" לערוצים האחוריים.

מערכת זו כמובן, לא נשמעה באותה רמה כמו כזו עם רסיבר "דולבי סראונד", אך היא עשתה את העבודה למי שהיה "לחוץ" תקציבית ולכן נקראה בזמנו:

.The "poor man´s surround sound" setup


8:00
  /  
7.12.2004
  
כתב: מרטין סבג

1