ראיתי לנכון גם להדגים את SDI. למי שלא יודע, SDI זה חיבור וידאו דיגיטאלי סיריאלי (SERIAL DIGITAL INTERFACE). החיבור שימש, היסטורית, להעברת וידאו בצורה מדוייקת (ללא איבוד איכות) בתוך תחנות שידור, נקודות עריכה ותחנות לויינים.rn
ההדגמה היתה ע"ג סקיילר של iScan HD אשר הוסב על ידי ל- SDI (הקיט ימכר דרך טופ אודיו או ישירות מהיצרן) ועשתה שימוש בנגן DVD של פנאסוניק אשר הוסב ל-SDI.rn
הדגמתי סרט אחד בלבד ע"ג מסך NEC 42VP4 אשר חובר לסקיילר דרך חיבור DVI. הרזולוציה הייתה NATIVE RESOLUTION 1:1. הסרט היה MONSTERS INC ב-PAL (עם כותרות ודיבוב בעברית) – יש לציין כי עשיתי שימוש ב- FRAME RATE CONVERSION וראינו את התמונה ב 59.94HZ (למרות הבעייתיות של זה).rn
המסך וה-DVD עברו שניהם קליברציה תוך שימוש ב- DVE וכן ב-AVIA (כלומר, לא כוונון מקצועי).rn
התמונה הייתה, כמובן לדעתי המוטה, פשוט מדהימה… אני חושב שגם חיים הגיע לאותה מסקנה.rn
החיבור הפיזיrn
החיבור הפיזי משתמש בכבל קואקס BNC עם 75 אוהם רגיל. הכבל יכול להיות עד 100 מ' (מעבר לזה, יש צורך ב-REPEATER). יש לשים לב שבאורכים כאלה יש צורך בכבלים מקצועיים בשל בעיות תאום עכבות.rn
SDI עושה שימוש בקו צף, וכן שני הצדדים (המקלט והמשדר) מסוגלים לתאם בינהם את העכבות.rn
מכיוון שזה חיבור מקצועי, דובר על ציוד די יקר ובעיקר DISTRIBUTION EQUIPMENT וציוד הקלטות לאולפנים. rn
שימוש ביתיrn
לפני כארבע שנים, נפל האסימון לכמה חברות והן החלו לייצר סקיילרים וכרטיסי מחשב תואמי SDI. הכרטיסים הראשונים שסופקו היו SDI SILK, ונגני DVD של פיוניר. ההסבה של מכשירי ה-DVD בוצעה כך שבעצם הולחם כבל מקבילי (כלומר של 8 חוטים, אדמה, שעון ו-5V) על המסלול בין הדיקודר MPEG של הנגן לבין ה- A/D. מסלול זה חובר באופן מקבילי לממיר סיגנל של SDI.rn
המרה כזו בעצם עוקפת את כל המסלול האנלוגי על כל שלוחותיו (תיאום צבעים, בעיות SHARPNESS, RINGING, ועוד חולרות רבות).rn
הרעיון היה כפול. דבר ראשון, ההפסד הגדול עם סקיילרים היה תמיד שיש שתי המרות אנלוגיות לדיגיטליות (מלוות בטעויות דגימה שעלולות להפחית מעט את איכות הסינגל) בעוד שבמסך עצמו יש רק המרה אחת שכזו.rn
ההמרה הבעייתית היא תמיד זו אשר מתבצעת על הקו עם הרזולוציה הנמוכה ביותר, כלומר בין הסקיילר לבין המקור – מכשיר ה-DVD. הסיבה היא שאיכות הסיגנל היוצא מהסקיילר הוא גבוה והרזולוציה גבוהה גם היא – אם במקור יש רעש (יותר סביר בשל איכות המקור האנלוגי) הוא מוגבר בעת היציאה, שכן המטרה של הסקיילר זה להגדיל את התמונה, וכתוצאת לוואי הרעש במקור מוגבר גם הוא. לכן, יש צורך להשתמש בכבלים טובים ובמקור טוב ככל הניתן.rn
SDI בעצם מנטרל את עקב אכילס זה ע"י הורדת ANALOG GENERATION אחד במקור.rn
כמובן שעקיפת השלבים האנלוגיים לחלוטין משפרים מאוד את איכות התמונה ומאפשרת לסקיילר להגיע לתוצאות טובות ללא כל חסרונות.rn
חוקיותrn
חברות האיגוד של DVD (הקונצורטיום) עשו מספר החלטות בעת ההגדרה על החוזה של התקן. אחת ההחלטות הייתה שחברה אשר חתומה על החוזה אינה יכולה לספק יציאה מעל 480P ללא אישור האיגוד. כמו כן, יש איסור דומה על יציאות דיגיטליות כלשהן ללא אישור האיגוד.rn
למרבה האירוניה, דווקא חברות חיצוניות אשר רוכשות את המכשיר הקיים ומסיבים אותו ל – SDI אינן עוברות על החוק שכן הן אינן מספקות עקיפה להצפנה כלשהי (אין הצפנה ביציאה) וכן אינן חתומות על החוזה הנ"ל כך שאין בעיה שיספקו את ההסבה הנ"ל… כמו כן, חברות קטנות אשר רוכשות את מרבית החלקים מאסיה גם הן אינן חתומות על החוזה (החברה מאסיה חתומה עליו) וכך חברות כמו AYRE ARCAM ו MERIDIAN מספקות מכשירים שכבר יש להן יציאות SDI לפי דרישה (אך כמובן שהעלות מעל ומעבר לכל מספר הגיוני…).rn
לאחרונה התחילו לייצר מכשירים בעלי יציאות עם פורמטים יותר חזקים מ- 480P (סמסונג לדוגמא) וכן בעלי יציאות דיגיטליות (DVI או HDMI). במקרה של סמסונג, מדובר בעקיפה מתוחכמת של החוזה ע"י נעילה של פיצ'ר זה כאשר CSS מזוהה (כלומר כביכול זה רק עובד על דיסקים לא מוגנים בהצפנה) אך שסמסונג מספקת את העקיפה של בעיה זו עם קריצה שובבה בצידה…rn
לגבי HDMI ו-DVI, דובר על כך המון, והם באמת תחרות עבור SDI. אבל שניהם דורשים מהמשדר להיות חכם, לזהות מי עומד מולו ולעשות NEGOTIATION לגבי פורמט ורזולוציה. כמו כן, יש צורך לנגן לעשות TRANSCODING ולעיתים קרובות גם DEINTERLACING ו-SCALING. דברים שנגן בד"כ לא עושה בצורה טובה בשל דרישות עלות.rn
זה דורש המון מהנגן אשר תוכנן מראש להיות זול ככל הניתן (ואילו הדרישות הללו מעלות את הרף, מייקרות את המכשיר ובד"כ מיושמות באופן מרושל ולא תואם). כמו כן, הצפנת HDCP מוצמדת כאן לכל דבר, מה שמקשה על העניינים לבעלי מסכי CRT או כאלה שאין להם DVI עם HDCP. לבסוף DVI הוא פורמט לטווח קצר מאוד, העלות של כבלים ארוכים היא שערורייתית.rn
מקלטים ומשדריםrn
עם הזמן, הגיעו למסקנה שמכשירים של PANASONIC הם הטובים ביותר להסבות SDI. למרות שפיוניר עושים שימוש ב-MPEG DECODERS מצויינים, יש בהם את ה-CUE BUG (למי שלא מכיר, זה מצדיק THREAD משל עצמו). לכן, אלא אם כן עושים שימוש בסקיילר אשר מוריד CUE, זה לא מומלץ. גם הורדת CUE ע"י דגימת כרומה מחדש לא איכותית בדיוק כמו דיקודר אשר מראש לא כולל את הבאג…rn
לפי הדיווחים, מכשירים חדשים של DENON כגון 5900, הם קנדידטים מושלמים להסבה.rn
לגבי מקלטים של SDI, כמובן שאין בנמצא מסכים אשר כוללים כניסה כזו. גם לא יהיו, שכן החיבור הזה הוא מקצועי ולא ביתי בהגדרה.rn
לפיכך, המדיום המקובל הוא או HTPC (בד"כ תוך שימוש בכרטיסי SDI SILK או H3D) או סקיילר. סקיילרים רבים תומכים בפורמט הנ"ל, כולל המכשירים של LUMAGEN, iScan HD, HD LEEZA, CRYSTALLIO, FE CS2, VIGATEC והפן הישראלי נמצא בדמות של קריימר אלקטרוניקה בירושליים אשר מייצרים סקיילרים וציוד הפצה מקצועי של SDI.rn
מרבית הסקיילרים כיום תומכים ביציאות DVI. בשילוב של SDI ו-DVI יש חיבור דיגטלי מלא. כלומר אין בשום שלב המרה של המידע מהדיסק למידע אנלוגי. המידע מומר מביטים מכווצים ישירות למידע של וידאו, מועבר לסקיילר, מועבר לתמונה פרוגרסיבית ומתורגם לפורמט אשר אופטימלי עבור המסך בו צופים.rn
השיפור הוא דרמטי מעבר לחיבור פשוט. קשה להסביר זאת ללא הדגמה…rn
עתיד SDIrn
SDI תומך ב-PAL וב- NTSC בלבד. המשמעות היא שמידע כגון HDTV איננו ניתן להעברה בשיטה זו.rn
למרות זאת, יש כבר פורמט מקביל בשם HD-SDI אשר תומך בפורמטים של HDTV סטנדרטים. עדיין אין סקיילרים בעלויות נורמליות שיודעים לקבל פורמט זה. כמו כן, עדיין חסר המקור עבור תוכן שכזה. בינתיים, הפיתרון הקרוב ביותר לכך הוא יציאת FIREWIRE של DVHS, אם כי יציאה זו מכווצת, כך ששוב יש ירידה באיכות… כאשר יצאו מכשירי DVHS עם יציאות HDMI או DVI/HDCP או BLUE RAY/HD-DVD, אזי יתברר הנושא יותר לעומק.rn
מקווה שזה היתה סקירה מעניינת,rnעפרrn
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.